Tarina

Hatanpään kartano sijaitsee Pyhäjärven rannalla, parin kilometrin päässä Tampereen keskustasta. Kartanoa ympäröi upea ruusutarha, joka on upeimmillaan heinä-syyskuussa. Kartano on perustettu vuonna 1690 ja se on toiminut niin yksityiskäytössä, kuin myös sairaalana ja jopa mielisairaalana. Nykyiseen muotoonsa kartanon alue muotoutui 1800-luvulla ja vuonna 1913 kartanon omistus siirtyi Tampereen kaupungille. Hatanpään kartanon ensimmäinen yksityinen omistaja oli Elsa Margareta Creutz, jonka mukaan kahvilamme on nimetty. Vuonna 2016 Juvenes Oy sai kartanon tilat itselleen käyttöön, ja tällöin kartano myös entisöitiin uuteen loistoonsa. Juvenes Oy järjestää Kartanon tiloissa erilaisia kokouksia sekä juhlatilaisuuksia, kuten esimerkiksi häitä.

Hatanpään Kartano syntyi 1690-luvulla, kun kolme alueen taloa yhdistettiin. Eräs alueen maanviljelyä kehittänyt kartanon isäntä Hans Boije (1717–1781) alkoi viljellä ensimmäisten joukossa perunaa myyntiin. Hän perusti myös alueen englantilaistyyppisen puiston, jota hoiti aikanaan jopa 30 puutarhuria. Ennen kuin kartano myytiin Tampereen kaupungille, tapahtui kartanon isännän pojan, Nils Idmanin, kavallusjuttu. Tapaus on edelleen pohjoimaisen rikoshistorian suurin kavallus: noin 10 miljoonaa markkaa kavallettiin 10 vuoden kuluessa Suomen Yhdyspankista.

Nykyinen kaksikerroksinen uusrenesanssia edustava kartano valmistui vuonna 1885, kun vanha päärakennus tuhoutui tulipalossa juhannuksena 1883. Arboretum on kaunis ja hoidettu puutarha, jossa kukat esittävät väriloistoaan. Puutarha sijaitsee kartanolta järvelle katsottuna vasemmalla muutaman sata metriä. Puistosta löytyy iso luonnonkivi, ”Vapaamuurarin hauta”, johon on kaiverrettu kreikaksi teksti ”Egno Kyrios tous ontas antou”  eli Herra tuntee omansa. Kivi on Tampereen vanhin julkinen muistomerkki, mutta se ei luultavasti ole oikea hauta, sillä Boije oli Vapaamuurari, joten mahtaa olla hänen kaiverruksiaan. Kiveen liittyy myös tarina Hatanpään Heikistä, joka sodasta palattuaan, rakastui ja kilpaili Lyyli-neidon rakkaudesta. Lopulta tarina päättyi siihen, että Heikki olisi kuollut kiven kohdalla. Tarina sijoittuu vuoteen 1245, kun Pyynikillä vietettiin vuotuista uhrijuhlaa.

Kerrotaan myös, että Hatanpään kartanossa olisi kummitus, Fedi Idman, joka veljensä kavalluksen takia menetti kaiken. Kummituksen on kuulemma nähty vaeltelevan puistossa apeana harmaa puku päällä. Edelleen kartanossa voi kuulla askelia ja mystistä pianonsoittoa. Kartanon puistossa kuulemma kummittelee myös salaperäinen ratsumies sekä vaalea-asuinen nainen, joka itkee Turkin sodassa kuollutta sulhastaan. 

TAMK ja Juvenes Oy järjestivät vuonna 2017 ensimmäistä kertaa
liiketoimintasuunnitelmakilpailun kolmannen vuoden restonomeille, jonka palkintona oli mahdollisuus toteuttaa kyseinen liiketoiminta kartanon tiloissa. Tuon kilpailun myötä, kesällä 2018 ovensa avasi Hatanpäällä Kartanokahvila Kuiske. Samana vuonna kilpailu järjestettiin uudestaan, uusille kolmannen vuoden restonomeille, jonka myötä alkunsa sai Café Elsa.

Kehitimme Café Elsasta oman näköisemme, asiakkaiden toiveita kuunnellen. Kahvilassamme yhdistyy sekä modernit että perinteiset piirteet, historiaa kunnioittaen, jota haluammekin tuoda enemmän esille niin tuotteissa kuin sisustuksessakin. Järjestämme Café Elsassa erilaisia teemapäiviä aina sunnuntaisin, joiden kautta haluamme tarjota asiakkaillemme erilaisia elämyksiä ja yhteistä tekemistä.

Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme mahtavia makuelämyksiä laadukkaiden itsetehtyjen tuotteiden parissa. Haluamme panostaa myös lähituottajien laadukkaisiin tuotteisiin, kuten Pirkanmaan paahtimon maistuviin kahveihin ja Teeleidin lumoaviin teihin.

Me Café Elsassa haluamme panostaa ammattitaitoiseen ja ystävälliseen asiakaspalveluun, jotta asiakkaamme saisivat parhaan mahdollisen kokemuksen. Pyrimmekin tekemään toiminnastamme mahdollisimman asiakaslähtöisen. Meille tärkeintä on se, että asiakkaamme viihtyvät ja haluavat käydä meillä uudestaankin.

Arvot

Vähähiilisyys

Pyrimme toimimaan mahdollisimman vähähiilisesti ja ekologisesti, muun muassa vähentämällä jätteiden määrää ja käyttämällä mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman ekologisia tuotteita. Emme käytä kahvilassamme turhaan muovia, ja teemme yhteistyötä erilaisten lähituottajien kanssa.

Asiakaslähtöisyys

Meille asiakas on tärkein ja haluamme tuoda sen esille kahvilassamme, tekemällä toiminnastamme asiakaslähtöistä, ja kuuntelemalla asiakkaidemme toiveita parhaamme mukaan. Toimimme rehellisesti ja luottamuksella.

Ammattitaitoisuus

Palvelemme asiakkaitamme raudan lujalla ammattitaidolla, joka näkyy niin tuotteissamme kuin asiakaspalvelussamme. Toiminnassamme kiteytyy se kaikki, mitä olemme restonomi-opintojen aikana oppineet.

Ilo

Haluamme palvella kaikki asiakkaamme ilolla ja ystävällisyydellä, ja piristää jokaisen päivää heidän käydessään meillä. Ilon kautta yhteinen toimintakin on mutkattomampaa.
Mainokset